Onlinemarknadsföring

Onlinemarknadsföring, menas att man marknadsför företag, produkter och tjänster online på internet. Detta är helt klart framtidens bransch med tanke på hur mycket vi rör oss på internet, tidningar och tevereklam är inte längre lika slagkraftig som förut. Idag är det på webben, sociala medier och via sökmotorer som exempelvis Google och som reklamen slår som störst. Det kan vara värt att dra ner på den traditionella reklamen och istället lägga fokus på onlineaktiviteter. Onlinemarknasföringen kan innefatta allt från sökmotoroptimering, bannerannonsering till content marketing och leadsgenerering.

I takt med att onlinemarknadsföringen har blivit allt viktigare under bara de senaste åren, så har det dykt upp ett antal utbildningar inom området. Utbildningarna riktar sig till dig som vill jobba med digital marknadsföring och täcker alla de tekniska verktygen samt kanalerna som behövs för att driva trafik, försäljning och konvertering i digitala medier. Dock kan utbildningarna vara osäkra då detta område är nytt och under en ständig utveckling. Men vill man redan nu slå sig in i branschen och är öppen för allt nytt, så finns säkerligen en god framtid.

Här nedan går vi igenom några av de områdena som är vanligast inom digital marknadsföring.

Sökmotoroptimering (SEO)

Att sökmotoroptimera en hemsida handlar i grund och botten om att förbättra sidans placering i Googles sökresultat, både när det gäller identifierade sökfraser och sökfraser som överensstämmer med webbsidans innehåll. Det handlar helt enkelt bara om att bli ”googlebar”, hamna högre upp i Googles sökresultat och på så vis dra fler besökare. Viktigt är att lägga fokus på rätt sökord, de ord som har många sökningar. Det finns många olika sökordsstrategier, men det viktiga är att anpassa det efter de förutsättningar som webbsidan som ska sökoptimeras har.

Google Adwords

Ett branschverktyg inom annonsering och webbanalys. Google Adwords är sponsrade länkar från Google, där du som kund betalar för besökare som först har sökt via tjänster/produkter och sedan har klickat sig in till webbsidan från sökmotorerna. Dessa länkar fungerar bra som kampanjverktyg, men även som ett långsiktigt verktyg för sökmarknadsföring. De sponsrade länkarna stärker varumärket och ökar webbsidans exponering i sökmotorerna så som Google, Yahoo och Bling. Har du kunder inom ett viss geografisk område så kan du köpa länkar som syns i enbart ditt område, det finns helt enkelt länkar för alla budgetar.

Content Marketing

Innehållsmarknadsföring handlar om innehållsstrategi och är en slags sökmotoroptimering. Det hela går ut på att skapa ett bra innehåll som genom att vara bra drar till sig uppmärksamhet. På längre sikt så är det meningen att detta ska leda till en ökad försäljning. Det stannar självklart inte bara vid ett bra innehåll, utan en korrekt genomförd kampanj inom content marketing kräver också att du når ut med innehållet. Ett exempel kan vara att du driver en webbsida om träning och hälsa. Du kontaktar nu ett antal personer inom olika expertområden och intervjuar dessa. När intervjuerna är klara och publicerade så kontaktar du personerna och berättar vart deras intervjuer finns, samt att de gärna får posta på Facebook och Twitter för att öka spridningen. Detta stärker både experterna och dig som företag, båda vinner på det.